Norma ISO 9001 pozwala podnieść jakość świadczonych usług i pozyskać nowych Klientów. Jednak pamiętajmy, że sukcesie firmy decyduje wiele różnych czynników. Efektywne zarządzanie zespołem wpływa pozytywnie na wyniki pracy w zespole i pozwala utrzymać dobrą atmosferę między jego członkami. Wielu początkujących team leaderów popełnia błędy w zarządzaniu pracownikami niższego szczebla, co przekłada się na niższe zyski dla firmy i zwiększa ryzyko różnych konfliktów w grupie. Jak więc skutecznie zarządzać zespołem? Oto kilka cennych porad, dzięki którym każdemu managerowi uda się stworzyć zgrany team!
Dobór odpowiednich ludzi do zespołu
Kluczowa kwestia to wybór odpowiednich ludzi do naszego teamu. Świetnie jeśli lider może uczestniczyć w procesie rekrutacji tak, by móc zarządzać idealnie dopasowanymi do siebie ludźmi o wysokich kompetencjach i motywacji. Jak podkreślają najbardziej doświadczeni managerowie – dobrze dobrani współpracownicy to już połowa sukcesu.
Wykorzystanie potencjału członków teamu
Kolejny istotny punkt to pełne wykorzystanie potencjału współpracowników. Na początku należy odkryć mocne strony każdej osoby i dostosować zadania do jej talentów. Przykładowo, ekstrawertyk doskonale sprawdzi się w kontakcie z Klientem. Z kolei skrupulatny introwertyk będzie sumienny w wypełnianiu dokumentacji i innych zadaniach niewymagających bezpośredniej obsługi Klienta.
Dobra komunikacja w zespole
Dobra komunikacja między członkami teamu usprawnia przepływ informacji i sprawia, że chętniej ze sobą współpracują. Dbając o ten aspekt – sprawimy, że pracownicy lepiej się zintegrują i będą płynniej realizować zadania zespołowe. By poprawić komunikację, warto robić notatki. Zapisywanie zadań przyspiesza wymianę informacji w zespole i pozwala uniknąć wielu nieporozumień, które sprzyjają konfliktom, generując nikomu niepotrzebny stres.
Reagowanie na sytuacje konfliktowe
Zgoda w zespole to cel, do jakiego powinien dążyć dobry team leader. Oczywiście nie oznacza to, że w codziennej pracy nie dochodzi do sporów i problemów, które wynikają np. z różnicy charakterów członków teamu, walki o wpływy i wielu innych czynników. Ważne jest to, jak do nich podejdziemy. Przede wszystkim należy reagować od razu, by nie doprowadzić do eskalacji konfliktu. Przywódca powinien ostudzić emocje, starać się rozmawiać o faktach i próbować wypracować wspólnie rozwiązanie. Bardzo ważne jest okazywanie szacunku obu stronom sporu oraz zachowanie obiektywizmu. Świetnym wyjściem może być wzięcie udziału w szkoleniu rozwiązywania konfliktów w zespole.
Budowanie zaufania
Następny ważny element skutecznego zarządzania zespołem to konsekwentne budowanie zaufania. W tym celu należy zawsze być szczerym ze współpracownikami. Jeśli popełnimy błąd, nie utrzymujmy, iż jest inaczej, tylko przyznajmy się do potknięcia. Dzięki temu, iż będziemy umieć okazać, iż nie jesteśmy idealni – wzbudzimy zaufanie wśród członków zespołu. Istotne jest, by nie kontrolować na każdym kroku podwładnych, nie nachodzić i nie podejrzewać o działania na szkodę firmy, gdyż nie sprzyja to dobrym relacjom oraz atmosferze w zespole. Warto dawać współpracownikom przestrzeń do działania i tzw. kredyt zaufania.
Delegowanie zadań
Delegowanie zadań zwiększa efektywność pracy i przyspiesza realizację wielu projektów. Przydzielanie zadań pracownikom, dostosowując poziom ich trudności do umiejętności i doświadczenia danych osób, to kolejny ważny krok na drodze do skutecznego zarządzania teamem. Dzięki ciągłemu delegowaniu pracownicy mają szansę rozwoju i mniej się stresują, gdyż wiedząc, co mają do zrobienia – nie muszą obawiać się przykrych niespodzianek ani działać pod presją czasu.
Szkolenia i kursy
Warto dawać współpracownikom poczucie, iż dbamy o rozwijanie ich potencjału i chcemy, by budowali firmę z nami nie tylko dziś, ale również i w przyszłości. W tym celu dobry lider powinien regularnie organizować szkolenia i kursy dla teamu. Z pewnością zostanie to docenione przez cały zespół. Dobrym pomysłem jest też korzystanie z różnego typu dofinansowań, dzięki czemu nie nadwyrężymy budżetu firmy.
Motywowanie pracowników
Dobrze zmotywowany pracownik lepiej i szybciej pracuje, co przekłada się na większy sukces zespołu. Z tego względu warto pamiętać o odpowiedniej motywacji podwładnych. Bardzo dobre jest nagradzanie i docenianie podwładnych poprzez wyrażanie słownego uznania, podwyżki i awanse na kolejne stopnie stanowiska. Na wiele osób motywująco działa niezależność w pracy oraz korzystna umowa, która daje poczucie stabilności zatrudnienia. Dla każdego pracownika ważne jest zapewnienie pracownikom work-life balance i jasno ustalony plan pracy.
Konstruktywna krytyka
Każdy nawet najlepszy pracownik popełnia błędy i ma słabsze momenty w pracy – bardzo ważne jest to, w jaki sposób lider zwróci uwagę podwładnemu na problematyczne kwestie. Pamiętajmy, krytyka powinna być konstruktywna, a nie destruktywna. Ważne jest, aby nie przeprowadzać tego typu rozmowy przy osobach postronnych, gdyż w ten sposób możemy wprawić pracownika w zakłopotanie. Podczas pogadanki należy okazać szacunek i podkreślić znaczenie pracownika dla rozwoju firmy, by zadziałać na niego motywująco i nie zachwiać jego poczuciem wartości.